Statut Fundacji ZPP
Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja pod nazwą „Fundacja ZPP” zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zwany dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Andrzeja Micorka w Kancelarii Notarialnej w dniu 12 stycznia 2022 r, ul Nowy Świat 53, 00-042 Warszawa, działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§2
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
§3
Siedzibą Fundacji jest miasto Warszawa.
§4
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w językach obcych.
- Fundacja może posługiwać się charakterystycznymi znakami audiowizualnymi, w szczególności zaś znakiem graficznym.
- Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister ds. rozwoju i technologii.
§5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji lub realizacji jej celów.
Cele i zasady działania Fundacji
§6
Fundacja została powołana w celu:
- promowania i szerzenia wartości istotnych z punktu widzenia rozwoju gospodarczego;
- prowadzenia działań edukacyjnych dotyczących obszarów kluczowych dla rozwoju państwa;
- wspierania stabilności systemu prawnego oraz bezpieczeństwa obrotu prawnego;
- promowania idei zdrowego rozsądku i uczciwej konkurencji;
- promowania wolności gospodarczej;
- promowania informacji o uwarunkowaniach regulacyjnych i społeczno-gospodarczych w Polsce;
- wszechstronnego wspierania rozwoju gospodarczego Polski.
§7
Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:
- finansowanie projektów edukacyjnych, biznesowych i społecznych;
- organizowanie konferencji, seminariów, konkursów oraz innych imprez, w tym imprez publicznych propagujących cele Fundacji;
- współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach Fundacji;
- podejmowanie i wspieranie działań, których celem jest poprawa jakości prawa, procesu jego stanowienia oraz stosowania.
§8
Fundacja nie ma na celu przynoszenia zysku organom nią zarządzającym, a wszelkie posiadane i zdobywane środki finansowe Fundacji przeznaczane są wyłącznie na potrzeby własnego funkcjonowania Fundacji i realizacji jej celów statutowych.
§9
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów i instytucji zbieżną z jej celami.
Majątek i dochody Fundacji
§10
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 100.000 zł. (słownie: sto tysięcy złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§11
Dochody Fundacji pochodzić mogą, w szczególności, z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji oraz grantów;
- dochodów ze zbiórek publicznych;
- dochodów z majątku ruchomego, nieruchomego oraz praw majątkowych Fundacji;
- dochodów z majątku Fundacji.
§12
-
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji zgodnie z przepisami prawa.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Władze Fundacji
§13
Władzami Fundacji są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
§14
- Rada Fundacji składa się z 3 członków. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Z zastrzeżeniem ust. 3 Rada Fundacji powoływana jest przez Fundatora.
- W przypadku braku Fundatora lub jego następcy prawnego, kolejnych członków Rady Fundacji na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub w celu rozszerzenia składu Rady Fundacji, powołuje Rada Fundacji w formie uchwały.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Członek Rady Fundacji może zostać odwołany przez Fundatora a w przypadku braku Fundatora lub jego następcy prawnego może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji, śmierci członka Rady Fundacji, utraty przez niego praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej lub też w wyniku odwołania, o którym mowa w ust. 4 powyżej.
- Rada Fundacji jest organem, który sprawuje kontrolę nad działalnością Fundacji we wszystkich obszarach jej działania.
- Do kompetencji Rady Fundacji, poza innymi wymienionymi w Statucie, należy:
- sprawowanie bieżącej kontroli nad działalnością Fundacji,
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji i sprawozdań z działalności Fundacji;
- udzielanie absolutorium członkom Zarządu Fundacji;
- ustalanie wynagrodzeń Członków Zarządu Fundacji;
- zatwierdzanie rocznych i wieloletnich planów i programów działania Fundacji;
- zatwierdzanie planów działalności Fundacji, o ile takie powstaną, w tym planów finansowych i rzeczowych oraz sprawozdań z ich realizacji;
- podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia do innych organizacji;
- podejmowanie decyzji w sprawie zmiany statutu Fundacji;
- w przypadku braku Fundatora lub jego następcy prawnego – powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji oraz wyznaczanie Prezesa Zarządu Fundacji.
- Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się w siedzibie Fundacji lub za zgodą wszystkich członków Rady Fundacji poza jej siedzibą.
- Z zastrzeżeniem ust. 11, posiedzenia Rady Fundacji odbywają się co najmniej raz w roku i są zwoływane na wniosek członka Rady Fundacji lub Zarządu Fundacji, nie wcześniej niż w terminie 7 dni i nie później niż w terminie 21 dni licząc od dnia złożenia w siedzibie Fundacji stosownego wniosku.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch członków Rady Fundacji.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady Fundacji winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Przewodniczący Rady Fundacji powiadamia o posiedzeniu członków Rady Fundacji, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem.
- Z zastrzeżeniem zdania kolejnego, Rada Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W przypadku powołania lub odwołania członka Zarządu Fundacji, do skutecznego podjęcia uchwały konieczna jest obecność wszystkich członków Rady Fundacji.
- Posiedzenia Rady Fundacji mogą odbywać się za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji pod warunkiem, że każdy z członków ma umożliwiony kontakt z pozostałymi uczestnikami posiedzenia.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą pozostawać z Członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa, nie mogą też wobec Członków Zarządu pozostawać w stosunku podległości z tytułu zatrudnienia lub innego stosunku prawnego lub faktycznego.
- Członkostwa w Radzie Fundacji nie można łączyć z pełnieniem funkcji w Zarządzie.
§15
-
- Zarząd Fundacji może składać się z od 2 do 5 członków, w tym Prezesa i Wiceprezesa Zarządu.
- Zarząd Fundacji powoływany jest przez Fundatora. W przypadku braku Fundatora lub jego następcy prawnego, Zarząd Fundacji lub jego poszczególnych członków powołuje Rada Fundacji.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Członek Zarządu Fundacji może zostać odwołany przez Fundatora a w przypadku braku Fundatora lub jego następcy prawnego może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez Radę Fundacji.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, śmierci członka Zarządu, utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej lub odwołania o którym mowa w ust. 3 powyżej.
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu Fundacji należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- realizacja celów statutowych Fundacji;
- sporządzanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
- uchwalanie regulaminów;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji.
- Zarząd Fundacji może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Zarządu Fundacji.
- Zarząd Fundacji może powołać prokurenta. Każdy z członków Zarządu Fundacji może odwołać prokurenta w dowolnym czasie.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał, zwykłą większością głosów.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednego członka Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Fundacji lub za zgodą wszystkich członków Zarządu poza jej siedzibą.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu są zwoływane z własnej inicjatywy Zarządu lub na wniosek Rady Fundacji, nie wcześniej niż w terminie 7 dni i nie później niż w terminie 21 dni licząc od dnia złożenia w siedzibie Fundacji stosownego wniosku. Prezes Zarządu powiadamia o posiedzeniu członków Zarządu, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji pod warunkiem, że każdy z członków ma umożliwiony kontakt z pozostałymi uczestnikami posiedzenia.
Sposób reprezentacji
§16
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
- Fundacja może być również reprezentowana łącznie przez Członka Zarządu oraz prokurenta – o ile zostanie ustanowiony.
Zmiana statutu Fundacji
§17
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji, bezwzględną większością głosów w obecności wszystkich członków.
Połączenie z inną fundacją
§18
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, przy obecności wszystkich członków Rady Fundacji.
Likwidacja Fundacji
§19
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie całkowitego wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje Rada Fundacji.
§20
Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji i Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, wszystkich Członków tych organów.
§21
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą decyzji Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej fundacji o analogicznych celach.